Mitä äänenhuolto on

Äänenhuolto – Kehonhuoltoa, mielen hallintaa vai urheilua?

Äänenhuolto ja varsinkin äänen lämmittely on täysin turhaa! Äänihuulet lämpenevät parissa sekunnissa, riittää kun kerran rykäisee. Äänihuulia ei tarvitse erikseen lämmitellä! Alku oli provokaatiota, kuten ehkä arvasit. Yskiminen on lähes pahinta, mitä voit äänellesi tehdä.

Vuosi sitten päätin viimein saada hammaslankauksesta tavan, ja se onnistui! Ensimmäisten viikkojen aikana yritin keksiä kaikkia tekosyitä luistaa asiasta, mutta tiesin, että kun jaksan muutaman viikon skarpata, sitten helpottaa. Hammaslankauksesta tulee osa rutiinia ja selkärangasta tulevaa toimintaa ja sen jälkeen se on vaivaton toimenpide.

Miten hammaslankaus liittyy äänenhuoltoon? Ei sinänsä mitenkään. Paitsi, että molemmat ovat hyviä tapoja huolehtia omasta hyvinvoinnista. Kumpikin näistä tavoista on sellainen, että jos se puuttuu elämästä, et ehkä osaa sitä kaivata. Kun kerran olet aloittanut hammaslankauksen ja sitten käy niin, että unohdit lankaimen reissuun lähtiessäsi, hammasvälit tuntuvat tunkkaisille. 

Vaikka äänihuulet lämpeävät nopeasti, on äänentuottoelimistömme paljon muutakin kuin tuo limakalvon peittämä ligamenttipari. Äänenhuoltoa ja – lämmittelyä tarvitaan samoin, kuin lämmittelyä ennen kuntosalia tai urheilusuoritusta.

Tässä artikkelissa kerron sinulle, mitä äänenhuolto on ja mitä sillä voidaan parhaimmillaan saavuttaa. Mitä yhteistä on kehonhuollolla ja äänenhuollolla, miten äänenhuolto liittyy mielenhallintaan ja miksi äänenkäyttöä voi verrata liikuntaan.

Kuinka paljon äänenhuoltoa tulisi tehdä?

Viikottainen äänenhuoltosi voi pitää sisällään muutaman ääniharjoituksen sarjan, jota teet 3-5 kertaa viikossa 5-20 minuutin ajan. Kun opettelet hyvät ja tehokkaat ääniharjoitukset, saat äänenhuollosta helpon rutiinin ja tavan. Tärkeäänkin tekemiseen ryhtyminen on haastavaa, jos rutiinia ei ole. Tavan muodostumiseen menee ihmisestä riippuen 6-12 viikkoa.

Kun annat 6-12 viikkoa elämästäsi siihen, että otat haltuun muutaman ääniharjoituksen, huomaat, miten elämänlaatusi paranee, kun äänesi toimii. Sinä hallitset ääntäsi, ja äänesi mahdollistaa sen, että saat viestisi perille sellaisena, kuin haluat. Jos et ole kokeillut äänenhuoltoa, niin suosittelen lämpimästi testaamaan, mitä ääniharjoittelu voi sinun arkeesi tuoda!

Kun olet harjoitellut kuukauden verran säännöllisesti, huomaat varmasti, että hyvät äänenkäyttötavat alkavat jäädä kehon muistiin. Toisin kuin hammaslankaimen unohtaminen, ääniharjoittelua ei ole pakko tehdä päivittäin. Kun otat muutaman viikon jakson elämässä, jolloin teet harjoituksia aktiivisemmin, tulosten ylläpitoon riittää jatkossa vähempikin harjoittelu.

Mitä äänenhuolto on?

Äänenhuolto on valmistautumista, rauhoittumista ja keskittymistä. Äänenhuollossa keho ja mieli saatetaan yhteyteen, ja ne tulevat tietoisemmaksi toisistaan. Äänenhuoltoon liittyy vahvasti hengityksen lempeä säätely ja syventäminen. Äänenhuolto on hetki, jolloin otat yhteyden sisimpääsi ja annat keholle luvan ilmaista itseään mahdollisimman vapaasti.

Parhaimmillaan äänen lämmittely toimii niin fyysisenä kuin henkisenä valmistautumisena töihin ja tuleviin puhetilanteisiin. Äänenhuoltoa kannattaa tehdä säännöllisesti, jolloin keho muistaa, kuinka ääni toimii helpoiten, eikä lämmittelyyn yksittäisiä tilanteita varten tarvitse käyttää niin paljon aikaa.

Äänenhuoltoa voi verrata myös soittimen viritykseen tai tietokoneen eheytykseen. Äänenhuollolla ohjelmoidaan äänielimistö toimimaan parhaalla mahdollisella hyötysuhteella. Minimoidaan turhat jännitykset ja ohjataan äänenkäytön ja ilmaisun energia tarkoituksenmukaisiin toimintoihin.

Äänielimistöömme kuuluu nenä, huulet, kieli, kitalaki nielu, kurkunpää henkitorvi, keuhkot, ja hengityslihaksisto. Äänenhuoltoa tehdessäsi kiinnität huomiota mm. siihen, että hartiasi eivät nouse korviin kun hengität, vaan sen sijaan hengitysliike tuntuu kylkiluiden ja keskivartalon alueella.

Onko sinulla haasteita purentalihasten ja leuan alueen jännitysten tai niska-hartiaseudun kanssa? Äänenhuolto herättää kielen ja huulet toimimaan ja auttaa jättämään leukaperät rennommaksi, jolloin myös niska ja kaula pääsevät vapaaksi. Myös apuhengityslihasten rentouttaminen auttaa pitämään kaulan alueen rennompana päivän mittaan.

Äänenhuoltoharjoitukset opettavat kehoasi toimimaan oikein ääntä tuotettaessa. Lähes poikkeuksetta kärsimme erilaisista kireyksistä ja jumeista äänentuottoon osallistuvien lihasten osalta. Äänenlämmittely vilkastaa verenkiertoa näillä alueilla ja saa aikaan mukavan ja lämpimän olotilan koko kehoon. Koska äänenkäyttö on fyysistä työtä, samalla koko energiatasosi nousevat.

Jos äänenhuoltoa ajatellaan laajana kokonaisuutena, siihen kuuluu kaikki, mikä edistää kokonaishyvinvointiasi. Tupakoimattomuus ja riittävä palautuminen suhteessa kehon ja mielen kuormitukseen on jo hyvä alku äänenhuollolle. Kun haluat, että äänesi toimii ja jaksaa moitteettomasti koko työpäivän, on syytä tulla tietoiseksi myös muista ääneesi vaikuttavista tekijöistä.

Milloin äänenhuollosta on hyötyä?

Voisiko äänenhuollosta olla sinulle hyötyä? Ehdottomasti! Äänenhuollon ja ääniharjoittelun hyödyistä olemme kirjoittaneet myös tässä artikkelissa. Äänenhuolto kehittää puheääntäsi toimivammaksi. Saat lisää sointia ja ilmaisukykyä. Äänesi kestää paremmin päivän puhetilanteet käheytymättä ja väsymättä, tai jos äänesi väsyy, opit miten voit huoltaa ääntäsi niin, että se palautuu nopeammin.

Jos tunnet kireyttä, kipua tai palan tunnetta kurkussa, äänesi ei kanna, ääni käheytyy, tai jos työskentely-ympäristösi asettaa haasteita äänenkäytölle, äänenhuollon tuominen osaksi elämääsi voi olla uuden aikakauden alku. Ainakin, jos haluat lisää vapautta, kantavuutta, kestävyyttä ja vahvuutta ääneesi.

MAKSUTON NETTILUENTO SU 7.4. KLO 19

– ILMOITTAUDU NYT!

Asiantuntija!

 Pidätkö paljon luentoja, presentaatioita tai etäpalavereja?
 Oletko huomannut äänesi väsyvän pitkään puhuessa?
 Hengästytkö tai käheydytkö?
 Haluatko keinoja, joilla pidät hyvän esiintymisflown loppuun asti ja huolehdit äänestäsi?

Ääni väsyy, jos et pidä siitä huolta lämmittelyharjoituksilla sekä tarkistamalla muutamia perusasioita myös yleisön edessä seistessäsi.

Puhumisen sietämätön keveys – näin pidät luennon hengästymättä ja käheyttämättä ääntäsi

Tervetuloa maksuttomalle nettiluennolle su 7.4. klo 19 kuulemaan, miten:

 Lämmittelet äänesi ennen esitystä
 Tuet esitystäsi oikeanlaisella kehonkäytöllä ja hengityksellä
 Hyödynnät äänesi sointiominaisuudet
 Säätelet omaa ja kuulijasi vireystilaa esityksen aikana

Hyödynnä äänesi vaikutusmahdollisuudet ja pidä yleisö hyppysissäsi luennon alusta loppuun asti!

Ilmoittautuminen käynnissä nyt!

Luennolla kouluttajana Liisi Pettersson, ääni- ja esiintymisvalmentaja, puhuja ja vokologi FM. Liisi on kouluttanut vuodesta 2013 puhujia käyttämään ääntään vaikuttavasti ja kestävästi. Hänen asiakkainaan ovat olleet mm. hyvinvointialan moniottelija Joni Jaakkola, itsensäjohtamisen valmentaja Ilkka Koppelomäki sekä Suomen suosituin stylisti Sohvi Nyman.

Lämpimästi tervetuloa luennolle!

Rekisteröidy luennolle tästä

Maria Svan: äänivalmentaja, laulunopettaja, FM, kehonhuollon ammattilainen ja tanssi-liiketerapeutti, joka on erikoistunut vapauttamaan psykofyysiä lukkoja itseilmaisun tieltä. Toinen Äänikurssien perustajista.
Auttaa työssään ihmisiä löytämään oman äänensä ja asettumaan kehoonsa. Tapaa viikoittain asiakkaita sekä äänitreenin että psykoterapeuttisen keho- ja liiketyöskentelyn merkeissä. Maria on esiintynyt paljon Suomessa ja ulkomailla mm. Savonlinnan oopperajuhlakuoron 1. sopraanossa sekä Mänttä-Vilppulan taidekaupungin Kitusuon Sofia -oopperassa Miinan roolissa kesällä 2017.

Marian motto: perustuslaissa on turvattu kaikille yhtäläinen äänioikeus!

2 thoughts on “Äänenhuolto – Kehonhuoltoa, mielen hallintaa vai urheilua?”

  1. Pingback: Terve arkihengitys, terve ääni. Suojele ääntä normalisoimalla arkihengitys.

  2. Pingback: Haluatko vakuuttavaksi puhujaksi? - Äänikurssit

Vastaa