Kehotietoisuus tuo uuden ulottuvuuden äänen harjoittamiseen

Kehotietoisuus kehittyy lempeällä ja hyväksyvällä havainnoinnilla.

Onko äänenkäytössäsi maneereja, joista haluaisit päästä eroon? Kärsitkö toistuvasti samoista ääniongelmista? Eivätkö ääniharjoitusten hyödyt tunnu siirtyvän arjen puhetilanteisiin? Tuntuuko äänen harjoittaminen työläältä, pitkästyttävältä tai ulkokohtaiselta?

Huomion suuntaamisella ja tietoisuuden harjoittamisella äänen kehittäminen voi muuttua huomattavasti. Kehotietoisuuden avulla äänen harjoitteluun tulee uudenlaista läsnäoloa ja elävyyden tuntua.

 

Mitä on kehotietoisuus ja miten sitä harjoitetaan?

Kehotietoisuus koostuu proprioseptisen ja interoseptisen aistialueen havainnoista. Näistä ensimmäisen avulla aistimme kehomme sisätilan, asennot, liikkeet ja lihasten jännittyneisyyden. Toisen avulla puolestaan aistimme kehomme elinten toiminnan, esimerkiksi sydämen lyönnit, hengityksen, kylläisyyden tunteen ja tunteet osana autonomisen hermoston toimintaa.

Kehotietoisuuden harjoittaminen on yksinkertaisimmillaan sitä, että viedään huomio kehon sisäpuolelle ja opitaan tulemaan tietoisemmaksi aistimuksista, joita sieltä löytyy.

Hyvä yksinkertainen harjoitus on sulkea silmät ja käydä hitaasti läpi kehon kaikki osat varpaista päähän saakka niin, että huomio on kehon sisäpuolella.  Kehon aistimuksiin kiinnitetään huomiota pyrkimättä kuitenkaan muuttamaan niitä. Harjoituksen voi tehdä istuen, seisten tai makuuasennossa.

Aluksi saattaa tuntua siltä, että tuntumaa kehon sisäpuolelle on vaikea saada. Pikku hiljaa sieltä alkaa kuitenkin avautua tuntemuksia, jotka ovat aiemmin jääneet huomaamatta. Esimerkiksi pitkään jatkuneet lihasten jännitykset voivat nyt tulla esille. Myös tunteiden hienovaraisiakin liikahduksia voi oppia aistimaan kehotietoisuudessa.

Kehotietoisuus tarjoaa kokonaisvaltaisemman lähestymistavan äänen harjoittamiseen

Kehotietoisuus mahdollistaa oman toiminnan havainnoinnin uudella tavalla. Esimerkiksi omaa äänenkäyttöä havainnoidessa voit huomata, mitkä keholliset toimintamallit estävät ääntä soimasta hyvin tai mitkä lihaskireydet vaikeuttavat artikulointia.

Minkä tahansa kehollisen harjoituksen, olipa se sitten ääniharjoitus, jooga tai vaikka kuntosalitreeni, voi tehdä tietoisesti. Vanhojen kehollisten toimintamallien purkaminen ja uusien oppiminen on kokonaisvaltaisempaa, kun harjoittelu on kehotietoista.

Aluksi saattaa tuntua siltä, että edistyminen on hidasta. Tämä johtuu siitä, että kehotietoisen harjoittelun vaikutukset menevät syvälle. Et harjoita ainoastaan äänentuoton liikkeitä ja ääntä vaan opettelet samalla kokonaan uudenlaista tapaa olla kehollisesti olemassa.

Mekaanisten toistojen sijaan kehotietoisessa harjoituksessa todella keskitytään kehoon ja huomioidaan aistimukset pyrkimättä kuitenkaan muuttamaan tai kontrolloimaan niitä. Samalla etsitään sellaista tapaa toteuttaa harjoitus, joka tuntuu hyvältä ja luontevalta kehossa. Pakottaminen ja yliyrittäminen vähenevät ja kuunteleva yhteys omaan kehoon vahvistuu.

Sama harjoitus mekaanisesti toistettuna tai kehotietoisesti tehtynä voi tuntua täysin erilaiselta. Huomaat pian, että jälkimmäinen tapa harjoitella on paljon mielenkiintoisempi. Keho on joka päivä hieman erilainen kuin edellisenä päivänä, niinpä myös harjoitus tuntuu aina jollain tavalla tuoreelta ja mielenkiintoiselta.

 

Harjoittele kehotietoisuutta: kokeile kehotietoisen ja mekaanisen liikkeen eroa

Jokaiselle on varmasti tuttu harjoitus, jossa hartian seutua lämmitellään pyörittämällä olkapäätä. Tee ensin tämä harjoitus perinteisesti: pyöritä oikeaa olkapäätäsi muutama kerta yhteen suuntaan ja vaihda sitten suuntaa. Tee sama vasemmalla olkapäällä.

Seuraavaksi sulje silmäsi ja pysähdy hetkeksi. Vie huomiosi hartioiden ja olkapäiden sisäpuolelle. Aisti tätä aluetta hetki: tunnetko kireyttä, raskautta, viileyttä, lämpöä? Tuntuuko tämä osa kehosta laajalta vai ahtaalta? Minkälaisessa asennossa olkapäät ja hartiat ovat?

Sinun ei tarvitse muuttaa mitään. Huomioi kaikki aistimukset neutraalisti. Lähde sitten hyvin hellävaraisesti pyörittämään oikeaa olkapäätä. Tee liike tunnustellen, hitaasti ja hyvin pienesti. Tee liikettä vain siinä laajuudessa, kuin mitä keho antaa periksi. Kuulostele, millaisia tuntemuksia liike nostaa esiin.

Liike saattaa lähteä laajenemaan itsestään. Tai sitten se pysyy pienenä. Sillä ei ole väliä, miltä liike näyttää ulospäin vaan miltä se tuntuu kehon sisältä päin aistittuna. Lihasten jumit saattavat tulla tietoisuuteen vahvemmin. Saatat tehdä tarkkojakin huomioita siitä, mikä lihas on jännittynyt ja miten jännitys vaikuttaa esimerkiksi olkapään tai lapaluun liikkeeseen.

 

Kehotietoisuus kehittyy lempeällä ja hyväksyvällä havainnoinnilla

Tärkeintä kehotietoisessa harjoittelemisessa on, että et lähde itse heti korjaamaan asentoja tai rentouttamaan jännityksiä. Anna keholle aikaa reagoida niihin omalla tavallaan. Saattaa olla, että lihas lähtee ensin jännittymään enemmän ja vasta sitten jännitys sulaa pois. Tai voi olla, että kehon asento kumartuu ennen kuin se lähtee oikenemaan.

Samoin myös ääntä harjoittaessa on hyvä antaa äänelle aikaa. Ääntä ei tarvitse heti pyrkiä saamaan “oikean” tai “hyvän” kuuloiseksi. Aisti ensin, miltä äänentuotto tuntuu kehossasi. Miltä tuntuu hengityksen liike, artikulaation liikkeet ja äänen värähtely kehossa? Mitkä kohdat kehossa mahdollisesti jarruttavat äänentuottoa? Voitko löytää helpomman ja keholle miellyttävämmän tavan tuottaa ääntä?

Pyri havainnoimaan kehoasi ja ääntäsi lempeästi ja hyväksyen. Tämä huomion laatu on hyvin tärkeä seikka, sillä kriittinen tai kontrolloiva kehon tarkkailu voi puolestaan häiritä äänentuottoa. Tavoitteena ei siis ole itse kontrolloida äänentuoton yksityiskohtia vaan tulla tietoiseksi ja antaa keholle aikaa jännitysten purkamiseen ja vapaampien liikeratojen oivaltamiseen.

Kehotietoinen harjoittelu on kokonaisvaltaista. Fyysisen kehon liikkeiden ja äänen lisäksi harjoitat samalla myös tunteiden tuntemista ja ilmaisua. Huomaat pian, että tekniikka ja tunne eivät ole toisistaan erillisiä. Ne ilmenevät samassa kehossa ja kokemuksessa. Kehotietoisuudessa äänentuoton liikkeet ja tunne-energia ovat toisiaan tukevia voimia.

Ääntä kehotietoisesti harjoittaessa harjoitat samalla myös hyväksyvää asennetta omaan itseesi, kehoosi ja tunteisiisi. Opit tuntemaan ja hyväksymään erilaisia tunnetiloja ja niiden nostamia kehollisia aistimuksia myös silloin, kun nämä tunteet ovat epämiellyttäviä tai voimakkaita. Kehotietoisuuden kehittyessä kehittyy myös kykysi olla läsnä haastavissakin puhetilanteissa. Kaiken kaikkiaan luottamus omaan itseesi ja ääneesi lisääntyy.

 

Kirjoittaja Anne Tarvainen on lauluntutkija, äänikouluttaja ja laulaja. Hän tekee tutkimusta kuurojen, laulutaidottomien ja ääniongelmaisten laulajien kehollisista kokemuksista. Anne on Voicefulness®-menetelmän kehittäjä ja hän opettaa kehotietoisuuden harjoittamista oman äänen avulla.

Voicefulness-blogia voit lukea osoitteessa: https://www.voicefulness.fi/blogi
Facebook-sivua pääset seuraamaan osoitteessa: http://www.facebook.com/voicefulness.fi

 

Äänikurssit tarjoaa äänenkäytön kursseja jokaiselle äänensä kehittämisestä kiinnostuneelle puheammattilaiselle valmentajasta myyjään ja opettajasta pappiin. 

Valmentajina kursseilla on rautaisia äänen asiantuntijoita ja kokeneita valmentajia. Liisillä on vokologina ja laulupedagogina runsaasti tietoa äänifysiologiasta ja äänen viestinnällisestä merkityksestä sekä vaikuttavan äänen saloista. Marian erikoisosaamista on puolestaan äänenkäytön keho-mieliyhteys. Hän on laulunopettajataustansa lisäksi kehonhuollon ja psykoterapeuttisen keho- ja liiketyöskentelyn ammattilainen. Tämän kaiken osaamisen me jaamme juuri sinulle! 

Haluamme, että jokaisella on mahdollisuus kehittää omaa äänenkäyttöään. Siksi haluamme sinutkin mukaan. Ääni on ilmaisukanavana yksi tärkeimmistä ja monelle myös kaikkein tärkein työväline. Tarjoamme sekä maksuttomia että maksullisia kursseja, jotta jokainen saisi tarvitsemansa tiedon oman äänensä kehittämiseen ja oman hyvinvointinsa ylläpitämiseen äänen avulla. Ääni on kingi ja sinä ansaitset vain parasta!

Vastaa